Sibylla har de senaste åren gjort ett antal kampanjer tillsammans med Bamse och hans vänner med fokus på läsning och lärande. Nu tar vi steget fullt ut och låter Bamse omfamna hela erbjudandet till barnfamiljerna.
– Det känns fantastiskt att vi lyckats få till ett fördjupat och förlängt samarbete med världens starkaste björn och Sveriges mest älskade barnfigur. Det innebär även att vår Funbox byter namn till ”Bamsepåsen”, säger Jimi Metz, vd för Sibylla.
Det är medieföretaget Story House Egmont som äger rättigheterna till Bamse och som bestämmer vem som får jobba med varumärket. Och det är inte vem som helst som passerar nålsögat.
– Efter en tid av samarbete har det blivit tydligt att Sibylla och Bamse, två djupt rotade och älskade svenska varumärken, passar bra ihop. Sibyllas omtyckta mat, i kombination med Bamse-produkter och innehåll som inspirerar till läsning, lek och lärande, adderar mervärde och förhöjer gästernas upplevelse, säger Mattias Mickelsson, ansvarig för Bamse-samarbeten på Story House Egmont.
Ett dunderstarkt varumärke
Sedan 1966 har Bamse varit en hjälte och förebild för barn och unga, älskad för sina äventyr som värnar om kunskap, vänskap och rättvisa. Enligt en varumärkesundersökning av SIFO Kantar (2024) är Bamse det klart mest välkända barnvarumärket i Sverige i åldersgruppen barn 4 till 10 år. Nu hamnar Bamse och hans vänner även som namn i Sibyllas barnmeny. Bamse är en otroligt omtyckt figur som våra gäster verkligen uppskattar. Han representerar snällhet och står för allas lika värde, värderingar som vi på Sibylla delar och vill främja. Tillsammans med Bamse ser vi också stora möjligheter att fördjupa vårt engagemang i viktiga samhällsfrågor. Det kan handla om allt från matsvinn och nedskräpning till barns läsning.
Bamsepåsen ersätter den tidigare Funboxen med start i juni och presenteras med en lanseringskampanj som rullar hela sommaren 2024.